dimecres, 19 de novembre del 2014

Tortites vegetals

Aquestes tortites són ideals quan tens bledes, espinacs o escarola i no saps prou com fer-les. És una manera de menjar-les molt més sanes que les "croquetes" ja que no es fan fregides ni té beixamel. Necessitam:

  • un manat de bledes
  • una ceba
  • llet
  • farina
  • un ou
  • oli
  • sal
Feim net les bledes i les tallam en tires molt primes. D'altra banda tallam la ceba petita i la sofregim amb oli i li afegim les bledes. Ho deixam coure 10 minuts. Per altra costat amb la llet , la farin i l'ou prepram la pasta de "panqueque/crep". Llavor ho mesclam tot dins un recipient i dins d'una paella petita anam fent les tortites. Han de quedat més gurixades que un crep, com si fossin hamburgues.


Arròs amb porros

Aquesta és una recpeta molt econòmica, fàcil i bona. Agafam:

  •  dos manats de porros
  •  4 o 5 alls
  • una fulla de llor
  • dues patates
  • arròs
Agafam els porros, els feim ben nets de terra i els tallam a quarts més o manco. Ho posam dins una casserola junt amb els 4 o 5 alls , la fulla de llor, oli i sal. Hi ha gent que li posa una pastilleta de sabor però jo no li pos, en tot cas li pos la part més prima de les aletes de pollastre que no es pot menjar, que quan en faig ho decant per a fer més gustosos els caldos. També es pot afegir un trosset de xoriç que li dóna molt bon sabor. Tallam les patates en cantons i les afegima  l'olla. Primer ho sofregim un poquet, no gaire... després li afegim aigua i ho deixam bullir fisn que veim que tot està ben cuit i ja està poru gustós. Quan el caldo està fet bullim l'arròs. Es pot servir amb un poc de porro bullit damunt. També es pot reservar el porro i la patata per al dia següent fer un puré.


divendres, 15 de març del 2013

Sípia amb salsa

Ingredients:
  • 2 Sípies
  • 4 tomàtics madurs per rallar
  • 2 alls
  • 2 cebes
  • 1 pebre verd
  • 1 fulla de llor
  • Sal
  • Pebre bo (pimientón)
  • Pebre negre
  • Oli
  • Vi blanc
  • Aigua
Feim un bon sofregit amb les cebes, alls pebre, tomàtics rallats, la fulla de llor, sal, pebre bo i negre i ho deixam fins que estigui ben cuit a foc mig. Per altre banda, feim net la sípia (és millor compara-la bruta i fer-la net noltros mateixos, és més gustosa) i la tallam a daus. Ho afegim al sofregit, li posam un gotet de vi blanc i aigua. Ho deiam "xu-xup" a foc fluix fins que la sípia està cuita. Aquesta ha d'estar ben cuita però tampoc no ens hem de passar ja que si no ens quedarà massa molla.

Rollos de col amb carn picada

Ingredients:
  • 6 fulles de col grans
  • Mig kilo de carn picada
  • 1 ceba
  • 2 alls
  • 3 tomàtics
  • Julivert
  • Sal
  • Pebre negre
  • Farina d'arròs (o farina de blat normal)
Preparam la carn picada amb un sofregit de ceba, all i tomàtic natural rallat ,sal, julivert i pebre negre. A part escaldam les fulles de col (posar amb aigua bullint durant 1 minut ). Quan tenim a punt les fulles de col, les obrim i li posam la carn picada damunt i feim "paquetets". Quan ja els tenim a punt, els rebosam de farina (en aquest cas d'arròs) i ho passam per una paella amb un poc d'oli (no gaire) perquè agafi coloret.

Tarta Tatín

Ingredients
  • 3 pomes grogues
  • Un punyadet de panses
  • Canyella mòlta
  • Mantequilla
  • Sucre morena
  • 1 làmines de pasta en fulls (hojaldre) o massa "quebrada"
En una font que pugui anar damunt el foc i al mateix  dins el forn, fonem  dues cullerades grans de mantequilla, li afegim la sucre i quan comenci a fer un poc de caramel·lo li posam la poma tallada en llesquetes. Més tard li posam les panses i la canyella. Quan estigui boni cuit, col·locam la poma tot fent una capa uniforme (sempre tot dins el mateix recipient), ho tapam amb la pasta en fulls i ho enfornam fins que veim que la pasta en fulls està cuita. Quan ho treim del forn esperam un poc que refredi i amb l'ajuda d'un plat li donam la volta de manera que ens quedi la poma damunt.


"Coques blanques" a ca meva i galetes senzilles a ca l'àvi

Aquestes galetes són molt senzilles de preparar i admeten més ingredients segons el gust a de cadascú.
Ingredients:
  • 100gr de farina
  • 100gr de sucre
  • 1 ou
  • 4 cullerades d'oli
  • 2 cullerades de llet

Per elaborar-les simplement mesclam tots els ingredients i els batem bé. Ens quedarà una pasta bastant líquida, no podem fer formes amb ella, sinó que amb una cullera anam posant cullerades sobre la palangrana del forn. Si les posam molt juntes pot passar que amb la calentor del forn es juntin les galetes. Si és així no passa res ja que quan enacra estiguin calentes, quan les treim del forn, les podem tallar perfectament per separar-les. Es poden fer simplement així però també li podem afegir coco rallat, xocolati o les dues coses.

"Pastelitos" de xocolati

Aquesta recepta es pot preparar també en forma de coca o com aquesta en forma més individual.  L'he fet de diferents maneres, amb xocolati per damunt o bé oberta per la meitat i el xocolati dins. De les dues maneres està ben bona.
Ingredients:
  • 200gr de mantequilla
  • 5 cullerades de sucre
  • 6 cullaredes de farina
  • 4 cullerades de cacao en pols
  •  3 ous 
  • Mig sobre de llevat en pols
Per una banda pujam els blancs dels ous  a punt de neu. D'altra banda mesclam els vermells dels ous amb la sucre, la mantequilla (un poc fusa, 20 segons al microones), el cacao en pols i ho afegim lentament a la merenga  que ens haurà sortit amb el blanc dels ous. Finalment hi afegim la farina. Jo ho he enfornat amb motlles petits durant 15-20 minuts. Si queda molt cuit estarà massa sec i no serà tan bo. quan està cuit  li posam xocolati, blanc per fer contrast, que haurem fus al microones.


dimecres, 13 de març del 2013

Pastís de pollastre

Ingredients:
Pel farcit:
  • Pit de pollastre, 2 o 3,
  • 2 porros
  • Sal 
  • Pebre negre
Per la pasta:
  •  1/2 kilo de farina
  • 2 ous
  • 1 culerada de sucre
  • Un pessic de sal
  • 5 cullerades d'oli
  • 40 gr de llevat
  • 200 ml d'aigua
Es fa un sofregit de porros i se li afegeix el pollastre tallat en daus petits i es reserva. Per la pasta, feim un forat a la farina i li posam la resta d'ingredient i anam pastant. Si ens va quedant dura, li anam afegint aigua i si ens queda massa molla li afegim farina. No hi ha cas de fer-la tovar. En estar feta la pasta, la dividim en dues parts, una un poc més grossa que l'altre ( la basse ha de ser més gruixada que la tapadora). Dins un moltllo redó per enfornar, li posam la massa ben estirada per tot el motllo( com si fos una pizza), damunt li posam el preparat del pollastre i ho tapam amb la resta de la pasta i ho ben ajuntam perquè no s'obri dins el forn. Abans d'enfornar li hem de fer un parell de forats perquè surti el vapor i no es rompi i pintar-ho amb ou. Ho enfornam uns 30 minuts.

Pastís de patata i carn

Ingredients:
  • 4 patates
  • 1/2 kilo de carn picada
  •  3 tomàtics
  • Formatge vell rallat
  • Mantequilla
  • Sal
Bullim les patates i quan estan cuites les feim puré amb un poc de matequilla i sal. A part preparam la carn picada amb un poquet d'all i julivert fins a estar  poc cuita (al forn s'acaba de coure). Rallam els 3 tomatics, els trempam (sal , pebre negre i oli) i ho posam al fons d'una font per anar al forn. Damunt del tomàtic li posam la carn picada, després el puré de patata i finalment el formatge rallat. Ho enfornam uns 15 minuts.

Pastís de verdures

Aquest pastís es pot fer amb les verdues que volguem , però en aquest cas duu:
  • 1/4 de colflor
  • Espinacs, bastants si són frescos i si són congelats un paquet.
  • Bacó fumat o pernil salat
  • 1/2 litre de llet
  • 4 ous
  • Sal
  • Pebre negre
  • Un poquet de nou moscada
Batem bé els quatre ous amb el mig litre de llet, la sal, el pebre negre i la nou moscada. A part, podem "donar un toc de microones" a la colflor, 1-2 minuts al màxim de potència. Després ho afegim a la mescla anterior, li posam el pernil tallat a tiretes i ho enfornam din un motllo rectangular tipus pa de motllo durant 30 minuts aproximadament.

 

diumenge, 17 de febrer del 2013

Montaditos

Una sel·lecció de montaditos boníssims

Crema de formatge roquefort amb nous

 En un bol mesclem formatge cremós tipus "philadelphia" amb formatge blau i nous picades al gust. Quan sa pasta té es gust que volem i sa textura adequada fem una muntanyeta damunt des pa i el decorem amb mitja nou.

Xistorra amb camembert
 Aquest no té més secret que posar una mica de tomàtic en es pa (opcional) i posar-hi un tall de formatge camembert i xistorra acabada de coure qque farà que es formatge es fongui una mica.

Carbassó arrebossat amb brie
Preparem es trossos de formatge brie i els reservem. En una paella rebossem carbassó amb farina i ou i quan encara és calent posem un carbassó, un tros de formatge i un altra carbassó.

Llom a la sal, ceba caramelitzada i rulo
 Hem de tenir es llom a la sal fet d'abans. Caramelitzem ceba a foc lent i amb bastant oli. Quan sa ceba és cuita es posa damunt des llom i es tapa amb formatge de cabra tipus rulo. As final es pot gratinar  en es forn i queda es formatge fos damunt sa ceba.
Torradetes de sobrassada amb ou de guatlla
 Aquest no necessita gaires explicacions. Es posa sobrassada damunt una torradeta i un ou de guatlla damunt sa sobrassada i "voilà" un canapè perfecte.

Formatge fresc, tomàtic i anxova
 I una oliva per donar volum a s'anxova. Agrada molt per menjar enmig dels altres perquè és fresc.

Llomillo amb formatge
 Es torra es pa en es forn, es cou es llomillo a talls d'un mig centímetre i amb formatge rulo de cabra es gratina tot.

Albergínia amb bacon
Albergínia a la planxa mab bacó ben torrat. A vam si us agradan tant com a jo!

dissabte, 19 de gener del 2013

Tarta de carabassa

La carabassa és un ingredient molt fàcil d'empra ja que admet dolç i salat. En aquest cas, aquesta és una tarta dolça tipus pudin sobre una bases d'una altra pasta: pasta quebrada, pasta en fulls, base feta amb galetes Maria..... En aquest cas he emprat galetes maria .Ingredients:


  • 400gr de carabassa
  • 2 ous
  • 400ml de llet
  • 130gr de sucre morena
  • 1 cullarada de canyella
  • 1 cullarada de gingebre rallat
Per la basse:

  • 1 paquet de galetes maria
  • 125gr de mantequilla
  • 4 cullarades d'aigua

Bullim la carabassa i la escorrem molt bé d'aigua, la xafam amb el sucre, la canyella el gingebre els dos ous i la llet. Ho passam tot per la batidora. A part, picam les galetes i les mescalm amb la mantequilla fusa i l'aigua i ho posam a un motllo per posar al forn. Damunt la base de les galetes maria li posam la mescla de la carabassa, li posam sucre per damunt i ho enfornam.


Cus cus econòmic

Quan ens sobri carn o bé del brou ( escudella, cocido.....) o bé un pollastre al forn que no ens hem acabat etc, aquest cus cus és un bon recurs per menjar-s'ho de manera diferent. Ingredients:


  • 250gr de cus cus (per a 4 persones aproximadament)
  • 250 ml d'aigua
  • 1 ceba
  • 1/2 carabassó
  • 1 bastenaga
  • un punyadet de fasols (pèsols)
  • una cullardeta de cúrcuma
  • la carn que ens hagi sobrat tallda a daus
Primer sofregim la ceba i la resta de verdures. De fet aquesta recepta es pot fer amb qualsevol verdura que trobem dins la nevera o ceongelador: brècol, mongetes verdes...... A aquesta precisament li he afegit cigrons que tenia dins la nevera, només ens ,manca imaginació! A part cuem el cus cus amb l'aigua o caldo que tinguem ja preparat, i quan està tot cuit ho ajuntam tot i ja està a punt. és molt fàcil, ràpida i econòmica!!! Ah i bona!!


Pudin de pa

No hi ha res com aprofitar aliments que, o bé en tenim un sobrant, o bé s'estàn a punt de fer malbé. Quan tingueu pa dur que aneu a tirar noho feu!!1 podeu fer un pudin boníssim.
Ingredients:

  • pa dur
  • llet
  • canyella
  • ralladura d'una llimona
  • panses
  •  8 o 10 cullerades de sucre
  • dos o 3 ous, depen de la quantitat de pa que tinguem
Posam dos gots de llet a bullir amb la canyella i el sucre i quan estigui li anam tirant al pa a poc a poc tot vigilant que el pa es begui la llet justa, no ha de sobrar molta llet a la mescla. Ara afegim els dos ous, la de la llimona i les panses. Ho ben remenam, el posam dins un perol i abans d'enfornar, li posam bastan sucre i canyella per damunt.


Rubiols de verdura

Els rubiols a Menorca són unes pastes saldes i a Mallorca són dolços. A Menorca els feim de verdues o bé de tonyina. Aquest són de verdures i els ingredients són:
Per la pasta:

  • 1k de farina
  • 300gr de seu
  • 40gr de llevat aproximadament
  • llet
Per la verdura de dins:

  • ceba
  • pebre verd
  • alls
  • julivert
  • tomàtics madurs
  • bledes
  • espinacs
  • panses
  • pinyons
Per fer la verdura feim un sofit amb tots els ingredients fisn que estigui ben cuit. Amb la pasta ja feta, que no ha de quedar molt fluixa, s'aplana amb el rodet un tros de pasta de la mida d'un pam aproximadament, es posa una cullarada de la verdura i es plega la pasta i es talla en forma de mitja lluna. Ho sellam bé amb la forquilla o bé anam fent plecs de manera que quedi ben tancada la pasta. Abans d'enfornar, es pinta amb un ou i se li posa un poc de sucre damunt.


Coques amb roes

Les roes a Menorca s'anomena al que en castellà es coneix per "chicharrones", una espècie de pell de porc rostida i tallada en trossos molt petits. Aquesta recepta és molt antiga i encara que estigui escrita a la "llibrets de receptes de l'àvi" , sempre me recorarà a les coques amb roes que feia s'àvia Margarita. Ingredients:

  • 500gr de farina
  • 200gr de roes
  • 100 gr de seu
  • 125ml d'aigua
  • 20gr de llevat aproximadament
Es fa un forat a la farina i dins se li posa el seu, les roes, l'aigua i el llevat. Es va pastant fins a fer una pasta consistent per fer la forma redona a les galetes. No han de quedar ni molt gruixades ni molt primes. Abans d'enfornar-les, posar bastant sucre per damunt.


diumenge, 13 de gener del 2013

Carn amb pebre

Avui una recepta d'infantesa. Porc o vedella (va a gustos) amb pebre vermell.

  • 1/2 Kg carn per estofar a dauets
  • Una cabessa d'alls
  • Dos pebres vermells escalivats o cuits i tallats a tires (o bé comprar un pot de pebre vermell cuit i en tires)
  • oli d'oliva
  • sal
  • aigua
Primer de tot revisem que sa carn estigui tallada a trossos petits i es sofregeix amb una mica d'all en un tià de terra o una cassola. Mentre sofregim sa carn hi afegim elsalls pelats. Una volta sa carn està sofregida supèrficialment coure sa carn a foc molt fluix i amb una mica d'aigua perquè no s'aferri. Quan sa carn és cuita  del tot s'hi afegeix es pebre i s'all i ho sofregim tot junt una estoneta. Aquest és es resultat:

Pastissets

Per fer pastissets segons l'avi necessitam:
  • 1 Kg de farina
  • 400 gr de sucre
  • 400 gr de seu (mantega de porc)
  • 6 vermells d'ou
  • pell d'una llimona rallada
  • Floreti
Per fer es pastissets es posa sa farina com si fos un volcà i en es cràter hi mesclam tots els altres ingredients. Continuam mesclant agafant sa farina a poc a poc i s'ha d'anar amassant fins que queda una pasta consistent. (Costa una mica arribar en es punt de poder passar-hi un curró ja que és una pasta que s'esmicola molt, però s'ha de tenir paciència)
Una volta no es desfà es  fan bolles amb sa pasta i s'aplana fins que sigui més o manco de mig centímetre. És en aquest moment en que els hi donem sa forma amb el motllo, una flor de sis puntes. A jo personalment m'agrada fer servir es de "macarrons de Ciutadella" que és ben igual però més petit, de sa mida d'un mosset.
Una volta estan fets es fiquen dins es forn a uns 180 graus i quan comencen a agafar color es treuen i amb una espàtula es posen damunt es marbre de sa cuina perque es refredin. Quan ja són freds s'hi afegeix es floreti.

Motllo de pastissets





divendres, 11 de gener del 2013

Bossetes de peix amb escopinyes

Ingredients:

  • Pasta brike
  • Peix sense espines, en aquest cas ho vaig fer amb coes de rap congelades que són ben bones i no són cares.
  • Escopinyes fresques (berberexos)
  • Ceba
Per una banda posam a bullir les coes de peix i ses escopinyes amb un poquet d'aigua i un parell de fulles de llor i tot el que li volgue posar: bastenaga, tomàtic, ceba, naps..... d'aquesta manera podem aprofitar el fumet per fer arròs tipus paella. D'altra banda sofregim a foc lent la ceba amb un poc que pebre negre. Després d'haver llevat sa closca de les escopinyes i haver esmicolat el peix, ho posam amb la ceba uns minutets. Després agafam els fulls de la pasta brike, que són redons, i feim una espècie de bossetes i amb un tros de pasta tallada com si fos una corda, ho fermam i ho enfornam fins que veiem que la pasta està cuita.